Ο Χατζηνικολάου για το διαδικτυακό σεμινάριο

Την Τρίτη 30 Ιουλίου θα λάβει χώρα το διαδικτυακό σεμινάριο που διοργανώνει ο ΣΕΠΚ και η Scienceweb (www.scienceweb.gr) και ο Θανάσης Χατζηνικολάου (Λέκτορας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής αγωγής και Αθλητισμού) μίλησε στην ιστοσελίδα του ΣΕΠΚ για το συγκεκριμένο εγχείρημα και για τα θέματα του σεμιναρίου, όντας ένας από τους βασικούς ομιλητές.

Αναλυτικά όσα δήλωσε:

Για το θέμα που θα αναλύσει στο διαδικτυακό σεμινάριο που διοργανώνει ο ΣΕΠΚ και η Sienceweb:

«Αρχικά θα ήθελα να ευχαριστήσω το ΣΕΠΚ και τη scienceweb για την τιμή που μου κάνει να επικοινωνήσω με τους προπονητές μπάσκετ μέσα από αυτό το πρωτοποριακό εγχείρημα. Το θέμα που θα μας απασχολήσει σε αυτό σεμινάριο έχει να κάνει με τη προπόνηση αντοχής κατά την περίοδο προετοιμασίας. Η ανάπτυξη των φυσικών ικανοτήτων αποτελεί πρωταρχικό μέλημα των προπονητών, ιδιαίτερα κατά την περίοδο προετοιμασίας. Μαζί με τον κ. Χατζηχρήστο θα δώσουμε έναν πρακτικό οδηγό κατασκευής ασκησιολογίου, ανάπτυξης μεθόδων προπόνησης και βασικών αρχών σε ότι αφορά τον προγραμματισμό της προπόνησης, ώστε οι προπονητές να μπορούν να τα εφαρμόσουν στη δική τους ομάδα».

Για τη σημασία της προαγωνιστικής στις ομάδες:

«Η κάθε περίοδος μέσα σε μια χρονιά έχει τη δική της σημασία ώστε οι αθλητές αφενός να αντεπεξέλθουν στις επιβαρύνσεις και να βελτιώσουν τις ικανότητες τους και αφετέρου να διατηρήσουν την υγεία τους. Ο στόχος της προαγωνιστικής περιόδου είναι να αναπτυχθεί, αρχικά, η γενική φυσική κατάσταση των αθλητών μέρος της οποίας αποτελούν η αερόβια ικανότητα, η δύναμη κ.α. και μετέπειτα να αναπτυχθούν οι ειδικές ως προς το μπάσκετ ικανότητες όπως είναι για παράδειγμα η ικανότητα για την πραγματοποίηση επιθετικών ή αμυντικών ενεργειών υψηλής έντασης σε σύντομο χρονικό διάστημα. Στο προσεχές σεμινάριο θα αναφερθούμε τόσο στο πρώτο όσο και στο 2ο μέρος της περιόδου προετοιμασίας».

Για την προαγωνιστική περίοδο και τα όσα πρέπει να προσέχουν οι προπονητές στον τομέα της εκγύμνασης:

«Ο κίνδυνος που ελλοχεύει στις μικρές κατηγορίες έχει να κάνει κυρίως με την ένταση της προπόνησης, όπου οι αθλητές μπορεί να πάρουν μέρος σε προπονήσεις με υψηλή ένταση ή και αγώνες χωρίς να έχουν ανεπτυγμένες τις βασικές ικανότητες, ενώ στο υψηλό επίπεδο συνήθως οι κίνδυνοι κρύβονται στην υπερβολική προπόνηση με τους αθλητές να κινδυνεύουν από το φαινόμενο της υπερπροπόνησης. Σε κάθε περίπτωση οι προπονητές θα πρέπει να μπορούν να διαχειριστούν τις καταστάσεις αυτές. Οι προπονητές θα πρέπει να γνωρίζουν ποιες είναι οι ικανότητες που πρέπει να αναπτυχθούν σε κάθε προπονητική φάση αλλά και ποιες είναι οι ικανότητες των αθλητών τους. Το δεύτερο ερώτημα μπορεί να απαντηθεί με την αξιολόγηση των αθλητών, από την οποία εξάγονται συμπεράσματα χρήσιμα για την κατάρτιση του προγραμματισμού».

Για τις διαφορές που υπάρχουν στον τρόπο δουλειάς σε μία επαγγελματική ομάδα σε σύγκριση με μία ερασιτεχνική ή ημιερασιτεχνική:

«Σε μια ερασιτεχνική ομάδα οι προπονητές έχουν στη διάθεσή τους, τους αθλητές για μικρότερο χρονικό διάστημα, συνεπώς θα πρέπει να απαντήσουν σε προπονητικά αλλά και ηθικά ζητήματα. Το γεγονός είναι ότι οι προπονητικές αρχές και οι μέθοδοι προπόνησης δεν αλλάζουν, ωστόσο, θα πρέπει οι προπονητές να προσαρμόζονται στις ανάγκες των αθλητών τους. Ιδιαίτερα για την προπόνηση αντοχής, στο προσεχές σεμινάριο θα δοθούν πληροφορίες τόσο από εμένα όσο και από την κ. Χατζηχρήστο σχετικά με τη δόμηση της προπόνησης μέσα στο γήπεδο μπάσκετ, γεγονός που έχει ξεχωριστή σημασία για τις ομάδες χαμηλότερου επιπέδου αφού θα μπορούν σε μια προπόνηση να χωρέσουν την προπόνηση Φυσικής Κατάστασης, της τεχνικής και της τακτικής. Ακόμη θα δοθούν παραδείγματα και για το συνδυασμό της προπόνησης τακτικής με την προπόνηση φυσικής κατάστασης μέσω της αγωνιστικής μεθόδου προπόνησης».

Για τη σημασία της ενημέρωσης στους προπονητές:

«Η ενημέρωση αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της εξέλιξης των προπονητών. Μέσα από την ενημέρωση μπορούν να αναπτύξουν τις ικανότητες τους και να μεγιστοποιήσουν το αποτέλεσμα τους. Θεωρώ ότι οι προπονητές θα πρέπει να ενημερώνονται τόσο σε θέματα τεχνικής, τακτικής όσο και σε αντικείμενα της φυσικής κατάστασης. Σε αυτό το σημείο δεν θα μπορούσα να μην επισημάνω και την ευαισθησία του ΣΕΠΚ στα θέματα ενημέρωσης των προπονητών».

Who is who

Ο Αθανάσιος Χατζηνικολάου είναι Λέκτορας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης -Τμήμα Επιστήμης Φυσικής αγωγής και Αθλητισμού- στο γνωστικό αντικείμενο «Προπονησιολογία της Φυσικής Κατάστασης» από το 2011. Έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα στη Φυσική Αγωγή, του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών των συνεργαζόμενων Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στην «Άσκηση και Ποιότητας Ζωής».

Έχει ολοκληρώσει τις μεταπτυχιακές και προπτυχιακές σπουδές του στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης. Έχει 24 Επιστημονικές δημοσιεύσεις σε περιοδικά της αλλοδαπής και ημεδαπής ενώ έχει συμμετάσχει στη μετάφραση κεφαλαίων σε βιβλία της Αμερικάνικης Αθλητιατρικής Εταιρείας.